Etiketa: Jak psát a telefonovat? 2
2. kapitola - Druhý díl našeho Průvodce etiketou patří komunikaci písemné - třeba vizitkám, krásnému pozůstatku časů, kdy se tak ohlašovala návštěva. Přidáme také, jak správně zacházet s Bellovým vynálezem, telefonem, nebo dnes neodmyslitelnou elektronickou poštou. Malé kartičky se staletími dlouhou historií se liší podle povolání, vkusu a povahy jejich majitele. Vizitka poskytuje první obrázek o osobě nebo firmě a o jejím vkusu. Firemní vizitky (s logem nebo obchodním jménem) obvykle zajišťuje zaměstnavatel podle svých potřeb. Čím vyšší je funkce v hierarchii úřadu či firmy, tím méně údajů vizitka obsahuje. Číslo mobilního telefonu se vyskytuje pouze na vizitkách lékařů, daňových poradců nebo advokátů. Uvedení znamená: jsem k dispozici stále. Pro případ mimopracovního styku bývá vhodnější, pokud svému protějšku věnujete vizitku osobní (mobilní telefon lze připsat), jedná se vždy o projev sympatií. Že dopisy nepíšete? Jsou události, ke kterým prostě patří. Pokud napíšete do adresy nejprve jméno adresáta a pak firmu, jedná se o dopis do vlastních rukou. V opačném případě ho může otevřít i jiná osoba. Můžete také zvolit upozornění - například „k rukám" či „do vlastních rukou", většinou pak takto označený dopis otevírá ten, komu je určený. Stránky dopisu se, kromě první, číslují. Nepokládá se za zcela správné, pokud popisujete i rub stránky. Obchodní a úřední dopisy mají zpravidla předtištěné údaje (jméno firmy, vyřizuje, naše značka). Milostné dopisy sice e-mailová komunikace a rychlé, strohé esemsky skoro vytlačily, ale přece jen... Když jde o hraniční okamžik, vezměte papír (pěkný) a pero. Zkuste vyjádřit, proč je pro vás adresát tak cenný. Nebojte se slz, přiznejte své chyby, požádat o odpuštění. Romantika stále žije! Znalkyně etikety Lucie Pilipová dodává: „Pokud se s adresátem, který zastává významnou funkci, a píšete mu v úřední záležitosti, ovšem znáte osobně, je možné za formální Vážený pane řediteli, připojit ještě ručně psané Milý Jiří,..." Můžeme konstatovat, že s nástupem nových komunikací (e-mail, world wide web - www) či telekonference skončila nadvláda telefonu jako unikátního prostředku pro hovory na dálku. Nicméně i tak se etikety telefonického styku dotkneme - platí základní pravidla, stabilizovaná až v posledních desetiletích. Každý telefonát rozdělujeme do tří částí: úvod, vlastní sdělení a ukončení hovoru. Pokud zvedáte v zaměstnání telefon zvenčí, po pozdravu uvádějte jméno firmy a své jméno. Když voláte sami, po pozdravu se představte příjmením a pokud se jedná o pracovní záležitost, připojte jméno firmy nebo společnosti. Také u soukromých telefonátů by se měl volaný nejdřív představit. Pokud při psaní sms zprávy víte, že vás má adresát v uložených kontaktech, nemusíte se představovat. Každou jinou situaci citlivě a individuálně posuďte - nejčastěji hned na začátku se uveďte, odkud se znáte, na konec přidejte další, třeba e-mailový kontakt. Od posledního desetiletí 20. století používáme zcela běžně efektivní a poměrně spolehlivou službu elektronické pošty. Ubylo služeb přes fax i telefon, docela na vymření jsou nepostradatelné vynálezy jako telefonní budka. Pokud komunikujete v práci e-mailem, počítejte s tím, že dopis, který odesíláte, by měl mít všechny náležitosti jako každý jiný (datum připojí program automaticky). Váš e-mail by měl odcházet s vyplněnou rubrikou subject (předmět) - s definicí obsahu. Oslovení záleží na vašem postoji k adresátovi: formální u obchodního dopisu, jméno, pokud jde o přítele. Odpověď na e-mail zasílejte nejlépe okamžitě, pokud byste se k e-mailové poště nedostali do 48 hodin, přidejte omluvu. V případě, že nemáte čas odpovědět, zašlete svému partnerovi alespoň zprávu, potvrzující příjem pošty.Datum publikace článku
Vizitka patří do pouzdra
Tipy:
Psaní je věda
Tipy:
Telefonujte na úrovni
Tipy:
Tipy: